Aamulehti pohtii tavara-aseman siirtomahdollisuutta



Aamulehti kirjoittaa tänään 25.7.2013 Moro-liitteessä mahdollisuudesta siirtää tavara-asema muualle. Esimerkiksi USA:ssa on siirretty satojen tonnien painoinen vanha talo parin korttelin verran. Kokonaisena tavara-asemaa ei voisi siirtää sen leveyden takia, koska läheiset kadut ovat kapeampia. Projektipäällikkö Mika Pikkuharju Kuljetusliike Matti Janhusesta pitää pilkkomista ainoana vaihtoehtona siirtämisessä. Havator Oy:n projektipäällikkö Arto Salo muistuttaa, että paksut tiiliseinät ovat vahvoja, joskin painorajat voivat tulla vastaan.

Moro haastatteli myös tavara-aseman puolustajaa Sinikka Torkkolaa, joka kannattaa kaikkien vaihtoehtojen tutkimista. Tavara-asemasta saisi hänen mielestään oivan kauppahallin Tammelantorille. Hän on keskustellut aiheesta arkkitehdin kanssa, joka ei pitänyt siirtoa mahdollisena. Yhdyskuntalautakunnan jäsen ja tavara-aseman purkamisvaihtoehtoa kannattanut Matti Höyssä kommentoi, että uusi sijainti tulisi olla rautatien lähellä, jotta yhteys vanhaan ympäristöön säilyisi.

Tavara-aseman sokkeli on graniittia ja punatiiltä, seinät tiiltä ja satulakatto saumattua peltiä. Rakennus on lähes alkuperäisessä asussaan lukuunottamatta varastomakasiineja, jotka on purettu pois sen kyljestä.

YLE: Tavara-aseman suojelu saa tukea (23/7/2013) 

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Rötisköstä helmeksi – vanhoja tamperelaisia taloja, jotka saivat uuden elämän

Tavara-aseman 111-vuotinen historia lyhykäisyydessään

Tätä päivää on odotettu vuosia - Uusittu Tavara-asema avaa pian ovensa!