Liikenteen kulku Ratapihankadulla

Uusi Ratapihankatu suunniteltiin, jotta autoliikenne pääsisi Viinikan liikenneympyrästä tunneliin. Tien linjaamiseksi on esitetty useita vaihtoehtoja linjaukselle, joka jyräisi 110-vuotiaan tavara-aseman.

1. Ratapihankatu kulkisi tavara-aseman takana.

Ilpo Sirniö (sd.) on ehdottanut tätä vaihtoehtoa. Yhdyskuntalautakunnan jäsen Jouni Siren (vas.) ehdotti Vasen kaista -verkkolehdessä ja Aamulehden mielipidepalstalla, että tilaa tielle otettaisiin ratapihalta. Vanhat talot säilytettäisiin kokonaisuutena.


2. Ratapihankatu kulkisi tavara-aseman ja Morkun välistä.

Julkisessa keskustelussa on ehdotettu useita vaihtoehtoja.

a) Ratapihankatu kulkisi tavara-aseman ja Morkun välistä ja niiden eteläpäähän tehtäisiin kiertoliittymä, josta pääsisi myös Tammelankadulle ja Murtokadulle ja edelleen Vellamonkadulle. Kevyt liikenne kulkisi Rongan tunnelin kautta.


Kuva ja suunnitelma: Arto Huovila

Alla oleva suunnitelma oli esillä infotilaisuudessa 19.9.2017. Keskustelussa on esitetty väitteitä, että alikulun pituuskaltevuuskulma olisi liian jyrkkä, mutta eikö se ole yhtä jyrkkä myös linjauksessa, jossa tie kulkisi suoraan?


Kaupungin itse FCG:llä teettämä linjausvaihtoehto, jossa rakennukset säilytetään.

Toinen aktiivin piirtämä suunnitelma. (Puisen asuinrakennuksen purku ei ole kansanliikkeen kannattama vaihtoehto.)


b) Vellamonkadun liittymä suljettaisiin läpiajolta. Poliittinen tilanne on kuitenkin sellainen, että yhtään autokatua ei haluta enää sulkea. Ks. Suoniemen blogi.

c) Tehtäisiin kiertoliittymä Vellamonkadun liittymään ja kevyelle liikenteelle Rongantunnelin jatko-osa.

d) Kiertoliittymä sijoitettaisiin Kullervonkadun ja Erkkilänsillan kohdalle. Vellamonkadun liittymä suljettaisiin autoilta.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Rötisköstä helmeksi – vanhoja tamperelaisia taloja, jotka saivat uuden elämän

Tavara-aseman 111-vuotinen historia lyhykäisyydessään

Tätä päivää on odotettu vuosia - Uusittu Tavara-asema avaa pian ovensa!